کم خونی کمبود ویتامین

کم خونی کمبود ویتامین

بررسی اجمالی

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ، کمبود گلبول های قرمز خون سالم است که هنگام کمبود ویتامین های خاص کمتر از حد طبیعی ایجاد می شود. ویتامین های مرتبط با کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شامل فولات ، ویتامین B-12 و ویتامین C هستند.

اگر غذاهای حاوی فولات ، ویتامین B-12 یا ویتامین C به مقدار کافی مصرف نکنید ، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین می تواند رخ دهد ، یا اگر بدن شما در جذب یا پردازش این ویتامین ها مشکل داشته باشد ، ممکن است ایجاد شود.

مهم است که پزشک کم خونی شما را تشخیص و درمان کند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین معمولاً با استفاده از مکمل های ویتامین و تغییر در رژیم غذایی قابل اصلاح است.

علائم

علائم و نشانه های کم خونی کمبود ویتامین عبارتند از:

•خستگی

•تنگی نفس

• سرگیجه

• پوستی کم رنگ یا زردرنگ

• ضربان قلب نامنظم

•کاهش وزن

• بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها

•ضعف عضلانی

• تغییر شخصیت

• حرکات ناپایدار

• گیجی یا فراموشی ذهنی

کمبود ویتامین معمولاً طی چندین ماه تا سال به آرامی ایجاد می شود. علائم و نشانه های کمبود ویتامین ممکن است در ابتدا ظریف باشد ، اما با بدتر شدن کمبود آنها افزایش می یابد.

علل

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین زمانی ایجاد می شود که بدن شما کمبود ویتامین های مورد نیاز برای تولید سلولهای قرمز خون کافی داشته باشد. سلول های قرمز خون اکسیژن را از ریه ها به سراسر بدن منتقل می کنند.

اگر رژیم شما فاقد برخی ویتامین ها باشد ، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ایجاد می شود. یا ممکن است کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ایجاد شود زیرا بدن شما نمی تواند به درستی مواد مغذی غذاهایی را که می خورید جذب کند.

دلایل کم خونی کمبود ویتامین عبارتند از:

کم خونی کمبود فولات

فولات ، همچنین به عنوان ویتامین B-9 شناخته می شود ، ماده مغذی است که به طور عمده در میوه ها و سبزیجات سبز برگ وجود دارد. رژیم غذایی که به طور مداوم در این غذاها کمبود دارد ، می تواند منجر به کمبود آن شود.

اگر بدن شما قادر به جذب فولات از غذا نباشد ، کمبود نیز ممکن است ایجاد شود. بیشتر مواد مغذی حاصل از غذا در روده کوچک شما جذب می شود. در جذب فولات یا اسید فولیک ، فرم مصنوعی فولات که به غذاها و مکمل ها اضافه می شود ، ممکن است مشکل داشته باشید ، اگر:

• شما به بیماری روده کوچک مانند بیماری سلیاک مبتلا هستید

• شما قسمت بزرگی از روده کوچک را با جراحی برداشته یا بای پس کرده اید

• مقادیر زیادی الکل می نوشید

• داروهای تجویز شده خاصی مانند برخی داروهای ضد تشنج مصرف می کنید

زنان باردار و زنانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ، و همچنین افرادی که تحت دیالیز بیماری کلیوی قرار دارند ، تقاضای فولات بیشتری دارند. عدم تأمین این تقاضای بیشتر می تواند منجر به کمبود شود.

کم خونی کمبود ویتامین B-12

کمبود ویتامین B-12 می تواند ناشی از رژیم غذایی فاقد ویتامین B-12 باشد که عمدتا در گوشت ، تخم مرغ و شیر یافت می شود.

با این حال ، شایع ترین علت کم خونی کمبود ویتامین B-12 کمبود ماده ای به نام فاکتور ذاتی است که می تواند در صورت حمله سیستم ایمنی بدن شما به سلولهای معده تولید کننده این ماده ایجاد شود. این نوع کم خونی را کم خونی پرنیشیوس می نامند. فاکتور ذاتی پروتئینی است که توسط معده ترشح می شود و به ویتامین B-12 در معده می پیوندد و آن را از طریق روده کوچک حرکت می دهد تا توسط جریان خون شما جذب شود. بدون فاکتور ذاتی ، ویتامین B-12 قابل جذب نیست و بدن شما را به عنوان زباله رها می کند. افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی مرتبط با غدد درون ریز ، مانند دیابت یا بیماری تیروئید ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم خونی مخرب باشند. کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B-12 نیز ممکن است رخ دهد اگر روده کوچک شما به دلایلی غیر از کمبود فاکتور ذاتی نتواند ویتامین B-12 را جذب کند. این ممکن است رخ دهد اگر:

• شما جراحی معده یا روده کوچک خود را انجام داده اید ، مانند جراحی بای پس معده

• شما در روده کوچک خود رشد غیر طبیعی باکتری دارید

• شما یک بیماری روده ای مانند بیماری کرون یا سلیاک دارید که در جذب ویتامین تداخل ایجاد می کند

• شما از خوردن ماهی های آلوده یک کرم نوار خورده اید. کرم نوار مواد مغذی را از بدن شما پاک می کند.

کم خونی کمبود ویتامین C

اگر ویتامین C کافی از غذاهایی که می خورید دریافت نکنید ، می تواند کمبود ویتامین C ایجاد کند. کمبود ویتامین C نیز ممکن است در صورتی که چیزی توانایی شما در جذب ویتامین C از غذا را مختل کند. به عنوان مثال ، سیگار کشیدن توانایی بدن در جذب ویتامین C را مختل می کند.

برخی بیماری های مزمن ، مانند سرطان یا بیماری مزمن کلیه ، با تأثیر بر جذب ویتامین C ، خطر کم خونی ناشی از کمبود ویتامین C را نیز افزایش می دهد.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می توانند ذخیره ویتامین های بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند. به طور کلی ، خطر کمبود ویتامین در موارد زیر افزایش می یابد:

• رژیم غذایی شما حاوی منابع غذایی ویتامین ای طبیعی ، مانند گوشت ، لبنیات ، میوه ها و سبزیجات است و به هیچ وجه موجود نیست. گیاهخوارانی که محصولات لبنی نمی خورند و گیاهخواران ، که هیچ غذایی از حیوانات نمی خورند ، ممکن است در این گروه قرار بگیرند.

به طور مداوم بیش از حد پختن غذا نیز می تواند باعث ویتامین شود

شما باردار هستید و مولتی ویتامین مصرف نمی کنید. مکمل های اسید فولیک به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم هستند.

شما با مشکلات روده ای یا سایر موارد پزشکی روبرو هستید که در جذب ویتامین ها تداخل ایجاد می کند. رشد غیرطبیعی غیر طبیعی در معده یا جراحی روده یا معده می تواند در جذب ویتامین B-12 اختلال ایجاد کند.

شما از الکل سو abuse استفاده می کنید. الکل در جذب فولات و ویتامین C و همچنین ویتامین های دیگر اختلال ایجاد می کند.

شما داروهای تجویزی خاصی را مصرف می کنید که می تواند جذب ویتامین ها را مسدود کند. داروهای ضد تشنج می توانند جذب فولات را مسدود کنند. آنتی اسیدها و برخی داروها برای درمان دیابت نوع ۲ ممکن است در جذب B-12 تداخل ایجاد کنند.

عوارض

کمبود ویتامین خطر بسیاری از مشکلات سلامتی را افزایش می دهد ، از جمله:

عوارض بارداری

زنان باردار با کمبود فولات ممکن است بیشتر دچار عوارضی مانند زایمان زودرس شوند. جنین در حال رشد که فولات کافی از مادر خود دریافت نمی کند ، می تواند نقایص مادرزادی و نخاعی ایجاد کند.

اگر به فکر باردار شدن هستید ، از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل های اسید فولیک را در نظر بگیرید تا ذخایر فولات در بدن برای حمایت از کودک شما کافی باشد.

اختلالات سیستم عصبی

در حالی که ویتامین B-12 برای تولید گلبول های قرمز خون مهم است ، اما برای یک سیستم عصبی سالم نیز مهم است.

کمبود ویتامین B-12 بدون درمان می تواند منجر به مشکلات عصبی مانند احساس گزگز مداوم در دست و پا یا مشکلات تعادل شود. این می تواند منجر به گیجی و فراموشی ذهنی شود زیرا ویتامین B-12 برای عملکرد سالم مغز لازم است.

بدون درمان کمبود ویتامین B-12 ، عوارض عصبی می توانند دائمی شوند. کمبود ویتامین B-12 قبل از اینکه منجر به کم خونی شود ، می تواند باعث این مشکلات و سایر مشکلات سلامتی شود.

اسکوربوت

کمبود ویتامین C می تواند منجر به اسکوربوت شود. علائم و نشانه های این بیماری نادر شامل خونریزی در زیر پوست و اطراف لثه است.

جلوگیری

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

شما می توانید با انتخاب یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع غذاها باشد ، از برخی اشکال کم خونی ناشی از کمبود ویتامین جلوگیری کنید.

غذاهای غنی از فولات عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز تیره

آجیل

محصولات غنی شده غنی شده ، مانند نان ، غلات ، ماکارونی و برنج

میوه ها و آب میوه ها

غذاهای غنی از ویتامین B-12 عبارتند از:

تخم مرغ

غذاهای غنی شده ، مانند غلات صبحانه

شیر ، پنیر و ماست

گوشت و صدف

غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از:

کلم بروکلی

مرکبات و آب میوه ها

توت فرنگی

فلفل سبز

گوجه فرنگیها

بیشتر بزرگسالان به این مقادیر روزانه غذایی از ویتامین های زیر نیاز دارند:

ویتامین B-12 – 2.4 میکروگرم (میکروگرم)

فولات یا اسید فولیک – ۴۰۰ میکروگرم

ویتامین C – 75 تا ۹۰ میلی گرم

زنان باردار و شیرده ممکن است به هر ویتامین بیشتری نیاز داشته باشند.

یک مولتی ویتامین را در نظر بگیرید

اگر نگران دریافت ویتامین کافی از غذایی که می خورید هستید ، از پزشک خود بپرسید که آیا یک مولتی ویتامین برای شما مناسب است یا خیر. بیشتر افراد ویتامین های کافی را از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند. اما اگر رژیم شما محدود است ، ممکن است بخواهید یک مولتی ویتامین مصرف کنید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن در جذب مواد مغذی مانند ویتامین C تداخل ایجاد می کند ، بنابراین می تواند خطر کمبود ویتامین را افزایش دهد.

اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید ، شروع نکنید. اگر خودتان سعی در ترک سیگار داشته اید و موفق نبوده اید ، با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای کمک به ترک آن صحبت کنید.

در صورت وجود ، معتدل الکل بنوشید

الکل می تواند در کم خونی ناشی از کمبود ویتامین نقش داشته باشد. اگر می خواهید الکل بنوشید ، این کار را با اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم ، نوشیدن متوسط ​​به طور کلی در نظر گرفته می شود:

دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ سال به بالا

روزی یک نوشیدنی برای مردان بالای ۶۵ سال

روزی یک نوشیدنی برای زنان در هر سنی

یک نوشیدنی ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو ، ۵ اونس (۱۴۸ میلی لیتر) شراب یا ۱٫۵ اونس (۴۴ میلی لیتر) ارواح تقطیر ضد ۸۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *