بیماری کلیه و پتاسیم: چگونه یک رژیم غذایی مناسب برای کلیه ایجاد کنیم

چرا سطح پتاسیم شما مهم است؟

وظیفه اصلی کلیه ها پاکسازی خون از مایعات اضافی و مواد زائد است.

در هنگام عملکرد طبیعی ، این نیروگاه های اندازه مشت می توانند هر روز ۱۲۰-۱۵۰ لیتر خون را فیلتر کرده و ۱ تا ۲ چهارم ادرار تولید کنند. این به جلوگیری از تجمع مواد زائد در بدن کمک می کند. همچنین به حفظ الکترولیت ها مانند سدیم ، فسفات و پتاسیم در سطح پایدار کمک می کند.

افراد مبتلا به بیماری کلیه عملکرد کلیه آنها کاهش یافته است. آنها معمولاً قادر به تنظیم کارآمد پتاسیم نیستند. این می تواند باعث شود که میزان خطرناک پتاسیم در خون باقی بماند.

برخی از داروهایی که برای درمان بیماری های کلیوی استفاده می شوند نیز پتاسیم را افزایش می دهند که می تواند به مشکل اضافه شود.

سطح بالای پتاسیم معمولاً طی هفته ها یا ماه ها به آرامی ایجاد می شود. این می تواند منجر به احساس خستگی یا حالت تهوع شود.

اگر پتاسیم شما ناگهان افزایش یابد ، ممکن است در تنفس ، درد قفسه سینه یا تپش قلب دچار مشکل شوید. اگر این علائم را تجربه کردید ، با اورژانس محلی تماس بگیرید. این بیماری که هیپرکالمی نامیده می شود ، نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

چگونه می توانم تجمع پتاسیم خود را به حداقل برسانم؟

یکی از بهترین راه ها برای کاهش تجمع پتاسیم ایجاد تغییرات در رژیم غذایی است. برای انجام این کار ، باید یاد بگیرید که کدام غذاها پتاسیم زیاد و کدام غذاها کم هستند. حتما تحقیق کنید و برچسب های غذایی روی غذای خود را بخوانید.

به خاطر داشته باشید که فقط آنچه می خورید مهم نیست ، بلکه مقدار آن نیز مهم است. کنترل قسمت برای موفقیت در هر رژیم غذایی مناسب کلیه مهم است. اگر غذایی بیش از حد پتاسیم در نظر بگیرید ، می تواند سطح شما را افزایش دهد.

غذاهایی که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید

غذاها اگر حاوی ۲۰۰ میلی گرم (میلی گرم) یا کمتر در هر وعده باشند ، پتاسیم کم در نظر گرفته می شوند.

برخی از غذاهای کم پتاسیم شامل:

• توت مانند توت فرنگی و بلوبری

• سیب

•گریپ فروت

•آناناس

• قره قروط و آب قره قروط

•گل کلم

• کلم بروکلی

•بادمجان

•لوبیا سبز

•برنج سفید

• ماکارونی سفید

•نان سفید

•سفیده تخم مرغ

• کنسرو ماهی تن در آب

غذاهایی که باید محدود یا اجتناب شود

غذاهای زیر حاوی بیش از ۲۰۰ میلی گرم در هر وعده هستند.

غذاهای پتاسیم بالا مانند:

• موز

•آووکادوها

• کشمش

• آب آلو و آلو خشک

• پرتقال و آب پرتقال

• گوجه فرنگی ، آب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی

•عدس

• اسفناج

• جوانه بروکسل

• نخود خرد شده

• سیب زمینی (معمولی و شیرین)

•کدو تنبل

• زردآلو خشک

•شیر

• محصولات سبوس

• پنیر کم سدیم

•آجیل

•گوشت گاو

•مرغ

اگرچه کاهش مصرف غذاهای غنی از پتاسیم برای افرادی که رژیم های محدود پتاسیم دارند مهم است ، اما نگه داشتن کل پتاسیم در حد تعیین شده توسط ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی ، که معمولاً ۲۰۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز یا کمتر است ، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بسته به عملکرد کلیه شما ، ممکن است بتوانید مقدار کمی از غذاهای دارای پتاسیم بالاتر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر در مورد محدودیت پتاسیم سوالی دارید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

چگونه پتاسیم را از میوه ها و سبزیجات بشوییم

اگر می توانید ، میوه ها و سبزیجات کنسرو شده را برای محصولات تازه یا یخ زده آنها عوض کنید. پتاسیم موجود در کنسروها به داخل آب یا آب قوطی شسته می شود. اگر از این آب میوه در وعده غذایی خود استفاده می کنید یا آن را می نوشید ، می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم شود.

آب معمولاً دارای نمک زیادی است که باعث می شود بدن آب را نگه دارد. این می تواند منجر به عوارض کلیه شما شود. این امر در مورد آب گوشت نیز صادق است ، بنابراین حتماً از این امر نیز خودداری کنید.

اگر فقط کنسرو در دست دارید ، حتما آب آن را تخلیه کرده و دور بریزید. همچنین باید غذای کنسروی را با آب بشویید. این می تواند میزان پتاسیم مصرفی شما را کاهش دهد.

اگر در حال پختن ظرفی هستید که نیاز به سبزیجات پر پتاسیم دارد و نمی خواهید آن را جایگزین کنید ، در واقع می توانید مقداری پتاسیم را از سبزیجات بیرون بکشید.

بنیاد ملی کلیه ، روش زیر را برای شستشوی سیب زمینی ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، چغندر ، کدو زمستانی و روتاباگا توصیه می کند:

۱٫ سبزی را پوست بگیرید و آن را در آب سرد قرار دهید تا تیره نشود.

۲٫ سبزی را به قطعات ضخیم ۱/۸ اینچ برش دهید.

۳٫ چند ثانیه آن را در آب گرم بشویید.

۴٫ قطعات را حداقل به مدت دو ساعت در آب گرم خیس کنید. ۱۰ برابر مقدار آب از مقدار سبزی استفاده کنید. اگر سبزی را برای مدت طولانی تری خیس کردید ، حتماً هر چهار ساعت یکبار آب آن را عوض کنید.

۵٫ سبزیجات را دوباره برای چند ثانیه زیر آب گرم بشویید.

۶٫ سبزی را با پنج برابر مقدار آب به مقدار سبزی بپزید.

چه مقدار پتاسیم بی خطر است؟

توصیه می شود که مردان و زنان سالم بالای ۱۹ سال به ترتیب حداقل ۳۴۰۰ میلی گرم و ۲،۶۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنند.

با این حال ، افراد مبتلا به بیماری کلیوی که رژیم های محدود شده در پتاسیم دارند ، معمولاً باید پتاسیم مصرفی خود را زیر ۲۰۰۰ میلی گرم در روز نگه دارند.

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید ، باید پتاسیم خود را توسط پزشک معاینه کنید. آنها این کار را با یک آزمایش خون ساده انجام می دهند. آزمایش خون میزان ماهانه میلی مول پتاسیم در هر لیتر خون (میلی مول در لیتر) را تعیین می کند.

سه سطح عبارتند از:

• منطقه امن: ۳٫۵ تا ۵٫۰ میلی متر در لیتر

• منطقه احتیاط: ۵٫۱ تا ۶٫۰ mmol / L

• منطقه خطر: ۶٫۰ mmol / L یا بالاتر

پزشک می تواند با شما کار کند تا میزان پتاسیم را که باید روزانه مصرف کنید ، تعیین کند و در عین حال بالاترین سطح تغذیه ممکن را داشته باشد. آنها همچنین سطح شما را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنید که در یک محدوده امن قرار دارید.

افرادی که سطح پتاسیم بالایی دارند ، همیشه علائمی ندارند ، بنابراین نظارت بر آنها مهم است. اگر علائمی دارید ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•خستگی

•ضعف

• بی حسی یا سوزن سوزن شدن

•حالت تهوع

•استفراغ

•درد قفسه سینه

• نبض نامنظم

• ضربان قلب نامنظم یا کم

چگونه بیماری کلیه می تواند سایر نیازهای تغذیه ای من را تحت تأثیر قرار دهد؟

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید ، تأمین نیازهای تغذیه ای شما ممکن است از آنچه فکر می کنید راحت تر باشد. این ترفند آویز کردن چیزهایی است که می توانید بخورید و آنچه را باید کاهش دهید یا از رژیم خود حذف کنید.

مصرف بخشهای کوچکتر پروتئین ، مانند مرغ و گوشت گاو ، مهم است. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین باعث می شود کلیه های شما بیش از حد کار کنند. کاهش مصرف پروتئین با تمرین کنترل قسمت می تواند کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که محدودیت پروتئین به سطح بیماری کلیه شما بستگی دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بفهمید چه مقدار پروتئین در روز مصرف می کنید.

سدیم ممکن است تشنگی را افزایش دهد و منجر به نوشیدن مایعات بیش از حد شود ، یا باعث تورم بدن شود ، که هر دو برای کلیه شما مضر هستند. سدیم یک ماده مخفی در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده است ، بنابراین حتماً برچسب ها را بخوانید.

به جای اینکه به دنبال نمک برای غذای خود باشید ، گیاهان و سایر ادویه هایی را که شامل سدیم یا پتاسیم نیستند انتخاب کنید.

همچنین احتمالاً باید یک وعده غذایی فسفاته به همراه وعده های غذایی خود مصرف کنید. این می تواند از افزایش بیش از حد سطح فسفر شما جلوگیری کند. اگر این سطح خیلی زیاد شود ، می تواند باعث کاهش معکوس کلسیم شود و منجر به ضعف استخوان شود.

همچنین ممکن است کلسترول و مصرف کل چربی را محدود کنید. وقتی کلیه های شما به طور م filterثر فیلتر نمی شوند ، خوردن غذاهای سنگین در این اجزای بدن سخت تر است. اضافه وزن به دلیل رژیم غذایی نامناسب همچنین می تواند فشار بیشتری بر کلیه های شما وارد کند.

آیا اگر بیماری کلیوی داشته باشم آیا هنوز می توانم بیرون غذا بخورم؟

ممکن است در ابتدا خوردن غذا بیرون از منزل چالش برانگیز باشد ، اما تقریباً در همه نوع غذاها می توانید غذاهای دوستدار کلیه پیدا کنید. به عنوان مثال ، گوشت کبابی یا کبابی و غذاهای دریایی گزینه های خوبی در اکثر رستوران های آمریکایی هستند.

همچنین می توانید سالاد را به جای یک طرف سیب زمینی مانند سیب زمینی سرخ کرده ، چیپس یا پوره سیب زمینی انتخاب کنید.

اگر در یک رستوران ایتالیایی هستید ، سوسیس و کالباس را کنار بگذارید. در عوض ، به یک سالاد ساده و ماکارونی با سس غیر گوجه فرنگی بچسبید. اگر غذای هندی می خورید ، به دنبال غذاهای کاری یا مرغ Tandoori بروید. حتما از عدس پرهیز کنید.

همیشه نمکی اضافه نکنید و کنار آن سس ها و سس ها را سرو کنید. کنترل قسمت ابزاری مفید است.

برخی از غذاها مانند چینی یا ژاپنی دارای سدیم بالاتری هستند. سفارش در این نوع رستوران ها ممکن است به ظرافت بیشتری نیاز داشته باشد.

ظروف را با بخارپز به جای سرخ شده برنج انتخاب کنید. سس سویا ، سس ماهی یا هر چیزی که حاوی MSG است را به وعده غذایی خود اضافه نکنید.

گوشت های خوراکی حاوی نمک زیادی نیز هستند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

خط آخر

اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید ، کاهش مصرف پتاسیم جنبه مهمی در زندگی روزمره شما خواهد بود. نیازهای غذایی شما ممکن است همچنان تغییر کند و در صورت پیشرفت بیماری کلیه نیاز به نظارت دارد.

علاوه بر کار با پزشک ، ملاقات با یک متخصص تغذیه کلیوی برای شما مفید خواهد بود. آنها می توانند به شما یاد دهند که چگونه هر هفته برچسب های تغذیه را بخوانید ، قسمت های خود را تماشا کنید و حتی برنامه غذایی خود را تنظیم کنید.

یادگیری نحوه طبخ با ادویه ها و ادویه های مختلف می تواند به شما در کاهش مصرف نمک کمک کند. بیشتر جایگزین های نمک با پتاسیم ساخته می شوند ، بنابراین حد مجاز نیست.

همچنین باید در مورد مقدار مایعات در روز با پزشک معاینه کنید. نوشیدن بیش از حد مایعات ، حتی آب ، ممکن است کلیه های شما را مالیات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *